lostideas75
Moderatör
Hikâye Odaklı, İnteraktif, FMV Oyunlar ve Senua's Saga Hellblade (1 ve 2) Hakkında Değerlendirmeler
Oyunlar hakkında zaman içinde farklı bir yaklaşım tarzım oluştu.
Öncelikle bu tarz yapımlara film veya yürüme simülatörü denilmesi çok isabetli değil kanaatimce. Haklılık payı olmakla beraber yaşanan deneyimi doğru olarak ifade etmiyor. Bir kere bizzat oynadığınız zaman yapımın kalite ve tarzına göre eğer size içinde yaşadığınız hissi verebiliyorsa film diyerek geçmek çok yanlış olur. Çünkü film olarak izlediğinizde o hissi alamayacak ve o deneyimi tadamayacaksınız! Diğer taraftan da yapım eğer ciddi anlamda oynanış ve etkileşimli öğeleri de barındırıyorsa ve yine o gerçekçilik hissini başarılı bir şekilde veriyorsa, içinde yoğun olarak bulundurduğu sinematik öğelerden dolayı film diyerek geçmek çok hatalı bir yaklaşım olur ve harika bir deneyimden mahrum kalınmasına sebeptir.
Senua's Saga Hellblade 2
İlk oyundan önemli ölçüde farklıymış. Ve gameplay eksikliğinin bu oyunda çok daha fazla olduğunu ve etkileşimde bulunmadan uzun uzun yürüdüğümüz sahneleri görünce kanaatim şu oldu: Evet etkileyici bir deneyim ama interaktif yanı zayıf, daha çok sinematik bir deneyim. Biraz bulmaca, biraz aksiyon var. Ama oynanış ve interaktiflik açısından Detroit Become Human'dan çok geri. Fakat deneyimlemek gerekir mi ve bizzat oynamak fark eder mi derseniz her iki sorunun da cevabı: Kesinlikle evet!!! Oyun anlamında 6.5 dan 7, sinematik deneyim anlamında 8.5 dan 9 ve interaktif deneyim anlamında 3.5 dan 4 verilebilir. Oynanış 2.5 dan 3, gerçekçi hissettirme anlamında yine 7.5 dan 8 verilebilir. İlk oyundan bazı açılardan ileri bazı açılardan geri. Teknik ve görsel kalite anlamında ileri, oynanış ve etkileşim, interaktiflik anlamında geri.
İlk oyunla ilgili önemli bilgileri içeren ve ikinci oyuna başlamadan okunması ve izlenmesi büyük fayda verecek değerlendirmemiz, inceleme ve yapımcı videolar en aşağıda aktarılmıştır.
Hikâye Odaklı, İnteraktif, FMV Oyunlar
Zaten hikaye odaklı oyunlarda zordur bu işler. Ama bence bunun kusursuz olmasa da imkan nispetinde en iyi kıvamını Detroit Become Human oyununda gördüm. Birşeyler yapma (oynanış) ve hikaye ve akışa etki etme (interaktiflik, etkileşimde bulunma) öğelerini sinematik unsurlarla en iyi harmanlayan yapımdı deneyimlediğim.
Hikaye odaklı ve anlamlı, kayda değer, tekrar etmeyen, özgün, sürükleyici, eziyet etmeden oynanabilir ve akıcı olarak ilerlenebilir ve sizi heyecan ve merakla sürükleten bir içerik sunan ve zihninizde, kalbinizde, ruhunuzda iz bırakan ve içinize işleyen yapımları seviyorum. Bu nedenle bazılarının film diye geçtiği ve oyun yerine bile koymadığı Detroit Become Human, benim için en iyi oyun deneyimi olmuştur. Çünkü bir oyunda ne hissetmek istemişsem onu hissettirip yaşattırmayı başarabilmiştir. Tabi bir aksiyon fps gibi değil, o anlamda eksik kalıyor, yani tamamen serbest kontrol anlamında ama o kadar dolu ve tamamen interaktif bir deneyim sunuyor ki, tekrar eden ve anlamlı, kayda değer bir içerik sunmayan FPS oyunlarına bin kat daha tercih ederim.
Bu tarz oyunlarda iki aşırı ucun ortasında bir kıvam tutturulması gerektiğini düşünüyorum. Şöyle ki: Hem "E, biz bir şey yapmıyoruz ki, bize film seyrettiriyorsunuz!" denilmemeli. Yani interaktif, etkileşimli yönü fazla zayıf kalmamalı. Hem de akış, ikide birde etkileşimli seçeneklerle aşırı bölünmemeli. Özellikle olumsuz ve çabuk sonlanan etkileşimlerin dozu fazla olmamalı ki, tatmin edicilik ve süreklilik zayıf kalmasın. Şimdi takdir ediyoruz elbette, bu tarz oyunları oluşturmak, birçok alternatif senaryo üretmek gerektiği için belli bir zorluğu vardır. Fakat eğer bu tarif ettiğimiz kıvam iyi tutturulursa, çok fazla sayıda alternatif senaryo ve sahne üretmek gerekliliği zaten olmayacak. Bu nedenle hem zorluğu azaltmaya yardımcı olacak, hem de oyuncunun daha çok tatmin olabileceği bir kaliteli deneyim kazandırmayı sonuç verecek bu dengeli kıvam üzerinde iyi çalışılmalı. Evet, bu kıvam yurtdışı büyük FMV yapımcılarında bile o kadar iyi işlenmiş vaziyette değil ne yazık ki. En azından çoğunda bu dengeli kıvam problemi var diyebiliriz. Fakat bu kıvam tutturulduğunda o kadar iyi sonuçlar çıkıyor ki. Detroit Become Human gibi. Adeta sizi içinde yaşadığınız hissini başarılı bir şekilde verebiliyor. Bu nokta üzerinde durulmaya gerçekten değer...
Hellblade: Senua's Sacrifice (Normal ve VR Edition) Oyun Değerlendirmesi, İnceleme ve Yapımcı Videoları
Gerçekten bambaşka etkileyici bir atmosferi olan bir oyun. Bulmacalarda zorlanırsanız internetteki gameplay videolarından yardım alabilirsiniz ve trainer kullanarak oyunu hızlı ve kolay bir şekilde oynayabilirsiniz. Tecrübe edilmesi gereken bir deneyim... VR versiyonu ise zaten apayrı bir güzellik...
VR Edition İçin:
Kısa ve öz. VR olarak oynadığım en etkileyici oyun deneyimlerinin başında geliyor. Her zaman top 10 içinde yeri sabit. Türkçe alt yazı olması ve 25 saatlik harika bir oyun deneyimi de cabası. Zaten VR dışında normal versiyonu olan bir oyunun VR versiyonunu oynamak çok tatmin edici oluyor. Aksiyon sahneleri özellikle VR deneyiminde çok etkileyici. Bambaşka ve gerçekçi. Benzersiz... Deneyin ve kendi gözlerinizle görün!
Bazı insanlar bu oyunu sıkılıp oynamayı bıraktıklarını yazmışlar. Herkesin farklı şekilde deneyimleyebilmesi çok normal ve dikkat ederseniz ben de sıkılmamak için gameplay ve trainer kullandığımı özellikle vurguladım. Size atmosferi hitap ederse o çekiyor zaten. O olmazsa evet sıkıcı olur doğrudur.
Bu konuda size bir şey söyleyeyim. Zihnin beklentileri ve ön şartlanmaları algıyı çok etkiler. Mesela sizin de başınıza gelmiştir belki. Bazen olur ki örneğin bir limonatayı kola diye zannederek içtiğinizde alışık olduğunuz limonata tadını alamazsınız. Bir değişik gelir tadı size ve aslında içtiğinizin kola değil limonata olduğunu anlayana kadar bir afallama yaşarsınız. İşte bu oyunu da mesela bir puzzle veya aksiyon oyunu diye zannederek ve o şartlanma ve beklentiyle oynarsanız yani zihniniz o beklentiyle dolu olarak oyunu karşılarsa, oyunun verdiği gerçek tadı alamayabilirsiniz ve alamazsınız muhtemelen. O nedenle neyle karşı karşıya olduğunuz hakkında doğru bir beklenti için ön hazırlık mahiyetindeki yapımcı ve inceleme videoları çok faydalı...
Ben böyle biraz oyunun psikolojik gerilim ve bunalım yönünden etkilendim... O yönüyle başka bir deneyim. O kişinin yasadığı duygu durumları, korkusu, duyduğu fısıltılar, gördüğü halüsinasyonlar... Kişisel bir yolculuğa eşlik etme hissi... Yoğun ruh hali bozukluğu olan bir psikoz deneyime eşlik etmek... Bunun için oynadım... Bu yönüyle eşsiz bir yapım...
Bu oyunu belli bir kategoriye sokmak haksızlık olur. Puzzle var, aksiyon var demek doğru ama eksik. Benzersizliği bu öğeler değil ki. Ve tavsiye ve oynama sebebimiz bunlar hiç değil! Eğer yakalayabilir ve duygusuna girebilirseniz hissettirdiği heyecan ve gerilimli ve etkileyici atmosfer. Yani puzzle var ama bu oyunu tanımlayan bir kelime değil. Ki ben özellikle yoğun puzzle hiç sevmem ama sonuna kadar heyecanla oynadım. O bulmacalara takılmadım. Gameplay den izleyip kolayca çözüp geçtim. Bana verdiği başka şeylere odaklandım. Hatta aksiyon sahnelerinde bile çok zahmet çekip zaman harcamamak için trainer kullandım. Hikâye ve atmosfere odaklandım sadece.
Oyunun hangi yönlerden mükemmel ve eşsiz bir oyun olduğunu ortaya koyan bir inceleme videosu:
Aşağıda da yapımcı videosu var. Türkçeye altyazı olarak otomatik çevirterek izleyebilirsiniz. Oyun kendilerinde mevcut olanlar önce yapımcı videosunu izlesinler muhakkak.
Steam Tanıtım Metni: (Hellblade: Senua's Sacrifice VR Edition)
Çok sevilen ve BAFTA ödülü kazanan Hellblade: Senua's Sacrifice'ın VR Sürümü. Heavenly Sword, Enslaved'in yapımcılarından: Odyssey to the West ve DmC: Devil May Cry, bir savaşçının mitlere ve çılgınlığa olan acımasız yolculuğu.
Bu Oyun Hakkında
Çok sevilen ve BAFTA ödülü kazanan Hellblade: Senua's Sacrifice'ın VR Sürümü.
Heavenly Sword, Enslaved'in yapımcılarından: Odyssey to the West ve DmC: Devil May Cry, bir savaşçının mitlere ve çılgınlığa olan acımasız yolculuğu.
Viking çağında kalbi kırık bir Kelt savaşçı, gördüğü akıldan çıkmayan önseziler ardından ölü sevgilisinin ruhu için savaşmak adına Viking Cehennemine giden bir göreve çıkıyor.
Nörologlar ve ruh hastalığı yaşayan kişilerin katkılarıyla oluşturulan oyun, Hellblade: Senua'nın Kurbanı, seni Senua'nın zihninin melankolik öfkesinin derinlerine çekecek.
Lütfen Hellblade'in hareketle kontrolü desteklemediğini göz önünde bulundurun.
Steam Tanıtım Metni: (Hellblade: Senua's Sacrifice Normal Versiyon)
İncelemeler
"Atmosfer, hikaye anlatımı ve mekanik ile kavramsal tasarımın evliliği konusunda ustalık sınıfı."
90 – IGN
"Hellblade: Senua's Sacrifice hem harika hem de ürkütücü, oyuncuyu deliliğe doğru bir yolculuğa çıkarıyor."
95 – GamesBeat
"Ninja Theory, son derece yetkin bir aksiyon oyunu ve ruh sağlığının incelikli, güçlü bir keşfini yaratıyor."
Essential – Eurogamer
Bu Oyun Hakkında
Heavenly Sword, Enslaved'in yapımcılarından: Odyssey to the West ve DmC: Devil May Cry, bir savaşçının mitlere ve çılgınlığa olan acımasız yolculuğu.
Viking çağında kalbi kırık bir Kelt savaşçı, gördüğü akıldan çıkmayan önseziler ardından ölü sevgilisinin ruhu için savaşmak adına Viking Cehennemine giden bir göreve çıkıyor.
Nörologlar ve ruh hastalığı yaşayan kişilerin katkılarıyla oluşturulan oyun, Hellblade: Senua's Sacrifice, seni Senua'nın zihninin derinlerine çekecek.
Son düzenleme: